måndag 17 februari 2014

Plankan

Den här dagen kändes lång! Vi vaknade ungefär som vanligt, strax innan åtta. Gjorde iordning Siri, Nora och Frank och kokade gröt. Sonja fick på sig kläder och  ammades samtidigt som vi andra åt frukost. Sen åkte Rikard och de tre stora barnen och lämnade Siri på dagis, och sen åkte deandra tre till Ica Maxi.

Sonja och jag kramades tills hon somnade i min famn. Då fick jag lust att baka, så jag tog fram assistenten (en lånad Kenwood från 70-talet, funkar toppen!). Först då kom jag ihåg att mjölet var slut... För att få utlopp för min kreativa lust satte jag igång med en massa kikärtsprojekt. Några deciliter kokades ihop med buljong och lagerblad för att sedan blandas med vitlök, rapsolja, vinäger, salt och peppar. Blir gott som sallad till maten! Några andra deciliter tinade jag bara, för att göra kikärtsbullar till kvällsmat. Några deciliter rostade jag i ugnen med lite olja och salt. Det blev faktiskt ganska gott snacks!

Jag gjorde också tahini och tvättade, vek och la in rena kläder, handdukar och lakan i skåp och lådor. Sen kom Rikard, Nora och Frank hem med fyra välfyllda matkassar. Lunchen bestod av rester från helgens matlagning. Vegetarisk pastasås till Rikard och mig och köttfärssås till barnen. Tutte till Sonja. 

Sonja och jag åkte och hämtade Siri på dagis och for sen vidare för att köpa ekologisk potatis på en gård i närheten. Fick också med en påse sammalet mjöl, malet på en liten kvarn i närheten. Ekologisk OCH närproducerat. Som en dröm :)

Vi åkte sen hem och njöt som hastigast av solen vid garaget. Så härligt! Sju plusgrader och snön är på väg att smälta bort. Grusvägarna håller på att torka upp och snart kan jag börja med promenader!

Rikard och Nora såg snödroppar!

I stället för promenad premiärgjorde jag i dag plankan (45 sekunder samt sidoplankan 20 sekunder/sida). Jag är nöjd! Och som kvällsfika unnade jag mig en stor kopp ekologiskt lakrits/kanel-te. Smakar mest kanel, och är ganska gott. 

Sonja ligger i sin säng och jag kikar på henne emellanåt. Hon är så otroligt vacker! Nu ska jag läsa bloggar och sen sova!

1 kommentar:

  1. Vilken toppendag! Och heja ekologiskt!

    Saknar er. Vi ses när vårsolen gör våra näsor röda och fåglarna kvittrar.

    Kram Maria

    SvaraRadera