lördag 25 augusti 2012

Film: Järnladyn (2011)

Jag är så vansinnigt trött på att folk bedömmer människor utifrån deras kön - eller ursprung - snarare än utifrån deras kompetens och tänkande. Om man har snopp eller snippa, är blond eller gulhyad är inte avgörande för om man gillar bilar, dockor, krig eller matlagning. Alla människor har rätten att bli lyssnad på. Och säger de något genomtänkt är det än bättre.

Margaret Thatcher är ett bevis på detta. En kvinna som kämpade i motvind, mycket för att hon är kvinna. Hon är begåvad, välutbildad och smart. En god politiker!

Meryl Streep är fantastisk i rollen! Filmen är mjuk och känns ärlig. Jag gillar den, och jag gillar Margaret. Jag är lite för ung (31 år) för att verkligen minnas henne, men jag minns henne. Till skillnad från han som är premiärminister i Storbritannien nu. Vad heter han? (Jodå, jag vet vad han heter, men fick tänka efter en liten stund.)

Filmen är bra, får betyget 4,6/5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar